JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Andelen kinesiska elbilar i EU ökar

Var femte elbil som såldes i Europa i fjol var tillverkad i Kina. I år ökar det till var fjärde. Det spanar tankesmedjan Transport & Environment och uppmanar EU att satsa mer.

Statistiken gäller alltså landet som elbilarna tillverkas i. Och den gäller rena elbilar, inga hybrider.

Amerikanska Tesla är störst bland Kinatillverkade elbilar i EU. Tvåa är kinesiska MG, trea rumänska Dacia och fyra tyska BMW.

Andelen elbilar som är både kinesiska och Kinatillverkade i Europa kan bli 11 procent  i år. Den andelen kommer att öka till 20 procent år 2027, spår T&E, samtidigt som andelen kinatillverkade stannar vid 25 procent (det vill säga att 80 procent av de 25 procenten kinatillverkade elbilarna är kinesiska år 2027).

Samtidigt bedömer T&E sin skattning som konservativ och påpekar att exempelvis kinesiska BYD bara för sin egen del siktar på att ha fem procent av EU:s elbilsmarknad redan nästa år.

EU kan komma att införa strafftullar på kinesiska elbilar för att skydda EU-tillverkning och en tull på 25 procent skulle göra kineiska stadsjeepar och medelstora sedaner dyrare än europeiska, räknar T&E ut.

Men T&E uppmuntrar hellre EU att rampa upp sin egen produktion.

– Tullar kommer inte att skydda traditionella biltillverkare någon längre tid eftersom kinesiska företag kommer att bygga fabriker i Europa, säger Julia Poliscanova på avdelningen för ekosystem för fordon och emobilitet på T&E.

Strafftullar skulle dessutom minska europeernas möjlighet att köpa billiga elbilar.

T&E vill också se investeringar i den europeiska batterinäringskedjan, där Kina ligger före tekniskt och i kapacitet och dessutom gynnas av subventioner. 

Även USA lockar till stora batteriinvesteringar via  subventioner.  Så EU skulle kunna överväga strafftullar på batterier både från Kina och USA, påpekar T&E.  EU har idag lägre batteritullar än både Kina och USA.

Men, återigen, ännu hellre borde EU öka sina egna batteriinvesteringar och sätta upp produktionsmål för ”made in EU”.

– Om vi menar allvar med att vi ska en bred och motståndskraftig batterinäringskedja i Europa så måste vi vara beredda att lägga lite pengar bakom de orden. Vi får inga fler chanser.

BILD: Transport & Environment

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)